- Dlaczego tak późno wprowadzono obowiązek przesyłania danych z JPK do służb podatkowych z automatu zamiast na żądanie organu podatkowego?
- Od kiedy służby skarbowe otrzymały narzędzia informatyczne do analizowania danych z JPK. Dlaczego nie udostępniono tych narzędzi wcześniej?
- Dlaczego możliwość kwartalnego rozliczania VAT przez przedsiębiorców innych niż mali przedsiębiorcy utrzymywano od 2010 do 2017?
Pytanie 8. Obowiązek comiesięcznego przekazywania JPK przez podatników wprowadzono ustawą z maja 2016 dodając do ordynacji podatkowej Art. 82. § 1b.:
Obowiązek ten wprowadzano stopniowo:
– duże podmioty, od 1 lipca 2016 r.
– małe i średnie podmioty, od 1 stycznia 2017 r..
– mikro przedsiębiorców, od 1 stycznia 2018 r.
Za PO zakładano, że podatnicy będą tworzyć dane w formacie JPK, ale JPK będą przesyłać służbom skarbowym dopiero na ich wezwanie. Różnica jest taka, że z automatycznie przesyłanym JPK służby skarbowe są w stanie np. krzyżowo skontrolować zgodność faktur u sprzedającego i kupującego z automatu dla wszystkich podatników co miesiąc. Mogą więc nakierować kontrole na podmioty prowadzące podejrzaną działalność, a nie zarzucać sieć na oślep wśród ogółu podatników. W wersji JPK proponowanej przez PO możliwe było wyłącznie sprawdzenie u wybranych podatników po przesłaniu przez nich JPK do urzędu. Kto, kiedy i dlaczego podjął decyzję o wdrożeniu ułomnego JPK?
Pytanie 9: Spółkę Aplikacje Krytyczne, która tworzy dla Ministerstwa Finansów oprogramowanie pozwalające analizować dane z JPK formalnie powołano w połowie 2016, pierwsze oprogramowanie dostarczyła w 2016, a kolejne w 2017.
Jak służby podatkowe analizowały dane z JPK zanim otrzymały oprogramowanie przygotowane przez Aplikacje Krytyczne?
Skoro JPK pozytywnie został pozytywnie zaopiniowany przez departamenty merytoryczne Ministerstwa Finansów w grudniu 2011, dlaczego z wytworzeniem oprogramowania do analizy danych z JPK czekano do 2016?
Pytanie 10: Kwartalne rozliczania VAT ma sens jako udogodnienie dla mikro przedsiębiorców. Dla przedsiębiorcy, który sam prowadzi swoją księgowość robi różnicę, czy sprawozdania do urzędu składa dwanaście razy w roku, czy cztery razy. Ale w większych spółkach jest to bez znaczenia. Natomiast dla przestępców wyłudzających kwartalne rozliczanie VAT jest ogromnym ułatwieniem. Fakt, że mogą się rozliczać z urzędem raz na kwartał, a w międzyczasie składają wnioski o zwrot VAT, od których biegną terminy na rozpatrzenie wniosku i wypłatę gotówki, stanowił ogromne ułatwienie w prowadzeniu przestępczego procederu. Zanim urząd miał czas porządnie zbadać sprawę już potrzebował wypłacić zwrot VAT.
Możliwość kwartalnego rozliczania się z VAT dla podatników innych niż mali podatnicy wprowadzoną w 2010 zniesiono dopiero ustawa z dnia 1 grudnia 2016 o zmianie ustawy o VAT.