Na gazie pojedziesz bez akcyzy
Rząd zmienia stawki akcyzy na gaz LNG i CNG do silników spalinowych, powinno być taniej i ekologiczniej.
W ramach walki ze smogiem Ministerstwo Środowiska przygotowało zmianę prawa, która umożliwiła po zgodzie wyrażonej przez Ministerstwo Finansów obniżenie akcyzy na gaz LNG i CNG używany w silnikach spalinowych samochodów do 0 złotych. Dotychczas gaz ziemny przeznaczony do napędu silników spalinowych jest opodatkowany, w zależności od stanu skupienia stawką akcyzy odpowiednio: skroplony gaz ziemny (LNG) – 670 zł/1000 kg, sprężony gaz ziemny (CNG) – 10,50 zł/GJ.
Projekt ustawy został przegłosowany i przyjęty przez Sejm 20 lipca, a następnie trafił do Senatu.
23 lipca senacka komisja zarekomendowała go do przyjęcia bez poprawek i 24 lipca Senat przyjął ustawę.
Ustawa teraz będzie czekać na podpis Prezydenta Andrzeja Dudy.
Zmiana ta ma służyć walce ze smogiem i ma ograniczyć emisję spalin przez samochody. Obniżka akcyzy do 0 złotych, ma zwiększyć atrakcyjność samochodów na gaz, które emitują znacznie mniej zanieczyszczeń niż samochody z silnikami benzynowymi czy diesla. Gaz ziemny zawiera ponad 90% metanu, który jest wykorzystywany w silnikach spalinowych. CNG ogranicza emisję zanieczyszczeń w wyniku spalania go w komorach silników samochodowych o 99%. Eliminuje też emisję substancji rakotwórczych oraz obniża hałas powodowany przez silniki o 40%.
Polska w 27% zaspokaja własne zapotrzebowanie na gaz ze źródeł krajowych. Pozostały importujemy głównie z Rosji oraz teraz przez terminal LNG ze Stanów Zjednoczonych. Do tej pory były obawy o wykorzystanie gazu skroplonego z kierunku zachodniego, który miał być droższy od rosyjskiego i nie nadawać się do przetwarzania w zakładach chemicznych. Ten ruch rządu niewątpliwie ma pomóc również w upłynnieniu przypływającego z zza ocenu surowca w ramach dywersyfikacji źródeł dostaw.